Neurodydaktyka - nowoczesna metoda nauczania
Neurodydaktyka to dziedzina interdyscyplinarna łącząca elementy neurobiologii, neuroanatomii, neuropsychologii i dydaktyki. Dekada mózgu przypada na lata dziewięćdziesiąte XX wieku. W tym czasie odnotowano największy rozwój neuropsychologii, neurobiologii i badań neuroobrazowych tworzących podstawę neuronauki. Odkrycia te istotnie wpływają na poznanie funkcjonowania ludzkiego mózgu, najcenniejszego dla człowieka narządu, narządu podstawowego w procesie edukacji.
Już pod koniec lat osiemdziesiątych Gerhard Preiß po raz pierwszy użył terminu neurodydaktyka, a w latach dziewięćdziesiątych Gerhard Friedrich napisał pracę habilitacyjną z tej tematyki. Połączenie procesu dydaktycznego z dotychczasową wiedzą o mózgu daje nowe, o wiele szersze od dotychczasowych możliwości w praktyce edukacyjnej. Przede wszystkim umożliwia wykorzystanie potencjału uczniów bazując na naturalnych mechanizmach neuronalnych, co przyczynia się do poprawy efektywności nauki.
Moduł 1: Neurodydaktyka- dwie półkule w szkole, czyli jak wytresować mózg do nauki.
Szkolenie jest kierowane do osób, które profesjonalnie zajmują się edukacją:
- nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów,
- nauczyciele przedszkolni,
- specjaliści poradni pedagogiczno-psychologiczne,
- studenci kierunków psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych.
Cel szkolenia
- podniesienie poziomu wiedzy teoretycznej dotyczącej neurodydaktyki,
- zapoznanie z podstawami neuroanatomii funkcjonalnej,
- zapoznanie z różnicami pomiędzy prawą i lewą półkulą mózgu,
- zapoznanie z mechanizmem pętli motywacyjnej,
- zapoznanie ze sposobami pobudzania aktywności mózgu,
- poprawa skuteczności nauczania,
- podniesienie samooceny i motywacji wewnętrznej uczniów,
- wdrożenie do warsztatu pracy nauczyciela umiejętności łączenia wiedzy kognitywnej i emocji.
Program szkolenia
- Pojęcie neurodydaktyki
- nauka dla mózgu czy mózg dla nauki- nauczanie przyjazne mózgowi.
- Neuroanatomia funkcjonalna- badania nad funkcjami mózgowymi
- rozwój mowy jako narzędzia nauki,
- płaty mózgu i ich funkcje.
- Podstawy uczenia się
- pętla motywacyjna,
- nauczyć się uczyć,
- uczenie a zmiany w mózgu.
- Asymetria funkcjonalna
- prawa półkula mózgu, jej funkcje i skutki uszkodzenia,
- lewa półkula mózgu jej funkcje i skutki uszkodzenia.
- Przykłady wdrażania zasad neurodydaktyki na lekcjach.
Moduł 2. Neurodydaktyka płci i neurony lustrzane - spódniczki i spodnie w szkolnej ławie, czyli co ma piernik do wiatraka.
Do połowy XX w. obowiązywał sztywny podział płci, umacniany przez prawo i tradycję. Różnice w zachowaniu obu płci wyjaśniane były wpływami społecznymi. Obecnie dzięki wielu badaniom naukowym istnieją niezbite dowody, neurobiologiczne, biochemicze i fizyczne mogące tłumaczyć występowanie różnic u obu płci, różnic w zakresie percepcji, przetwarzania językowego i pamięci. Dodatkowo odkrycie systemu neuronów lustrzanych jest milowym krokiem dla zrozumienia zachowań ludzi i sposobów nabywania i przetwarzania informacji. Znajomość powyższych zagadnień jest kluczowa dla nauczycieli, gdyż pozwala w pełni wykorzystać potencjał uczniów w procesie edukacyjnym, biorąc pod uwagę ich biologiczne mechanizmy.
Cel szkolenia
- podniesienie poziomu wiedzy teoretycznej dotyczącej neuronów lustrzanych,
- zapoznanie z różnicami pomiędzy płciami w zakresie modalności zmysłowych i percepcji,
- zrozumienie różnic w zakresie sposobów myślenia uczniów- myślenie sieciowe i sekwencyjne,
- poprawa skuteczności nauczania,
- podniesienie samooceny i motywacji wewnętrznej uczniów,
- wdrożenie do warsztatu pracy nauczyciela zasad nauczania zgodnych z mechanizmami neuronalnymi.
Program szkolenia
- Neurony lustrzane,
- zabawa i nauka a neurony lustrzane,
- odkrycia neurobiologiczne przydatne w szkole,
- teoria umysłu.
- Hormony a ukształtowanie mózgu i obszarów związanych z mową i myśleniem oraz ich genetyką.
- myślenie sieciowe,
- myślenie sekwencyjne.
- Różnice u płci w modalnościach zmysłowych
- percepcja kolorów, węch, smak, dotyk, ból, wzrok, spostrzegawczość.
- Różnice w budowie mózgu i udziale hormonów u obu płci na
- zdolności, hojność, emocjonalność, potrzeba więzi, wybór pracy, chemię walki, sprawiedliwość, zainteresowania, czytanie w twarzach.
- Podsumowanie i dyskusja
Moduł 3. Neurodydaktyka z humorem-czyli szczur by się uśmiał.
Śmiech obok płaczu jest najbardziej podstawowym emocjonalnym objawem. Uczeni przez setki lat poszukiwali "siedziby śmiechu". W średniowieczu i renesansie na organ, który był siedzibą śmiechu wyznaczono śledzionę. Dopiero w latach 90-ych XX wieku udało się określić okolicę mózgu odpowiedzialną za śmiech. Liczne badania psychologiczne i neurologiczne potwierdzają, że humor wspiera procesy pamięciowe, pomysłowość dzieci i dorosłych.
Cel szkolenia
- Podniesienie poziomu wiedzy teoretycznej dotyczącej neurodydaktyki
- Zapoznanie z medycyną humoru
- Zapoznanie z historią i kulturą śmiechu i humoru
- Odpowiedź na pytanie dlaczego i z czego śmieją się dzieci i dorośli
- Odpowiedź na pytanie co to jest śmiejąca się śmierć
- Zapoznanie z radosnymi sposobami pobudzania aktywności mózgu
- Poprawa skuteczności nauczania
- Podniesienie samooceny i motywacji wewnętrznej uczniów
- Wdrożenie do warsztatu pracy nauczyciela umiejętności łączenia wiedzy kognitywnej i humoru
- Przykładowe zabawy i ćwiczenia do wykorzystania nie tylko w szkole
Program szkolenia
- Neuropsychologia i neurofizjologia humoru
- okolice mózgu zaangażowane w przetwarzanie różnych rodzajów żartów
- humor w półkulach mózgu
- płeć a humor
- potencjały wywołane
- Zarys historii i kultury śmiechu
- Humor w latach
- rozwój poziomów humoru u dzieci
- humor u dorosłych i ludzi starszych
- Układ nagrody
- humor a układ nagrody
- podobne podłoże uczenia się i uzależnienia
- działanie dopaminy
- Wpływ humoru i śmiechu na procesy uczenia
- czy humor zawsze pozytywnie wpływa na zapamiętywanie treści?
- Przykłady zabaw humorystycznych do wykorzystania na lekcji
Informacje o szkoleniach:
- jeden moduł przewidziany jest na 4 godziny dydaktyczne
- optymalna ilość uczestników szkolenia 14-20 osób
- cena z 1 moduł 1599 zł
Metody szkoleniowe:
- metody podające: wykład, prezentacja
- dyskusje
- ćwiczenia indywidualne i grupowe
- burza mózgów
- praca nad konkretnymi problemami zgłaszanymi w trakcie szkolenia
Zapraszam
dr Dorota Ackermann-Szulgit